Follow systerodhner.blogg.se - 10 Anledningar Att Bo I Skottland

10 Anledningar Att Bo I Skottland

De må vara fuktigt och rått ibland och husbygget lämnar mycket att önska, men det är ett väldigt trevligt land att bo i! Här har jag listat de 10 bästa sakerna med att bo i Skottland:
 
 
 

1- Pubkulturen. Jag vet, det låter som den uppenbara klyschan, men det ÄR fantastisk gött att när som helst på dygnet kunna gå in på en mysig bar, ofta med gamla anor och cool historia. Oavsett om du är sugen på bärs, middag eller varför inte frukost? Glöm inte att här följer även farmor och farfar gärna med på pubhäng och stannar in på småtimmarna.
 
 
2- Musik. Behöver jag ens nämna det uppenbara? Detta är landet där nästintill varje gatumusikant borde signas, det är svårare att hitta en pub som inte har livemusik än en som har det och dit alla turnerande artister av rang stannar till för ett gig. Lever du som jag för musik är detta landet för dig!
 
 ****** 
 
 
 
3- Vädret. Detta må komma som ett överraskande slag i pungen för somliga, men faktum är att vädret är kanon om du bor på rätt sida kusten. I Edinburgh kommer våren alltid tidigt och förvandlar hela staden till ett blomstrande mästerverk. Dundee, där jag bor har fler soltimmar än Göteborg, ligger precis vid havet och ljuset är på gränsen till magiskt. När solens strålar lyser igenom det tunna morgondiset och skär som rakblad rakt ner i havet, då blir en nästan religös. Och den rosa kvällshimlen såhär på vårkanten kan nästan mäta sig med den gotländska.
 


4- Kulturen. Är det något britterna kan så är det museer, utställningar och annat hittepå. Här behöver en aldrig ha tråkigt, för det mesta är det gratis och är du intresserad av historia är det bara att gratulera.
Edinburgh i sig är en enda stor, vacker, gotisk pärla och för skräckfantaster som jag kan det vara upphetsande att veta att staden klassas som en av de mest hemsökta städerna i världen... Sevärdheter och upplevelser av skräckkaraktär finns i överflöd!
För er som inte visste det är Edinburgh även staden där J.K Rowling funnit inspiration till och skrivit stora delar av Harry Potter. Besök Caféet "The Elephant House" där hon med utsikt mot slottet kom på idén med Hogwarts, besök kyrkogården där bland annat Tom Riddle ligger begravd etc. 

5- Färdmedel. Det är billigt, de går snabbt och taxiförarna är ta mig fan de trevligaste (tror jag, dialekten är ofta mycket svår att förstå) jag träffat i mitt liv. Den av er som lyckas hitta en osocial förare (som går att förstå) vinner 20 pund. Bussar och tåg är billiga och går överallt och förbindelsen till flygplatsen är lätt den bästa jag varit med om, oavsett vilken stad du åker från.

6- Sport. Överallt (om du vill), i alla dess former. Samla gänget, knäck en bärs. Cheers!

7- Shopping. Här kan en få tag på allt det som inte finns i Svealand. Från fyndiga Primark till juvelerare vars billigaste smycke går loss på miljoner. Ta god tid på dig, det behövs!

8- Subventionering på frukt & grönt. Här försöker staten med alla medel få folk att äta hälsosammare (pommes frites är omåttligt populärt, även till lasagne och thai) och detta märks bland annat i mataffärerna. Frukt och grönt är otroligt billigt och utbudet är superfräscht till och med i jämförelse med Sverige. Vad sägs om ett kilo bananer för under 1 pund?

9- Människorna. Alltid redo att festa, välkomnande, sociala. Det är ett välkänt faktum att de flesta britter sätter stort värde i artighet och jag lovar er: De äldre damerna här är så söta att mitt hjärta smälter varje gång jag stöter på en. Garanterat gött snack utlovas!

10- En ask Toffifee kostar inte ens ett pund. Alltså, fattar ni? Ett pund!


Detta är bara några av de saker jag uppskattar mest med Skottland. Åk hit och upptäck själva!

/ Johanna



Kommentarer:

1 sandra:

alltså åh, vill också bo i skottland!

Svar: Ja, det är verkligen supermysigt!
Syster Odhner

2 Linnea Aurora:

Åh, ska förhoppningsvis börja på universitet i Edinburgh nu i höst så blir så peppad av den här listan!

Svar: Vad roligt, lycka till!
Syster Odhner

3 Skogsraah:

Skulle verkligen vilja åka dit :)

Svar: Det är många olika bolag som flyger till Skottland från många olika städer. Värt en liten vår-weekend!
Syster Odhner

4 Thullan:

Kommer nog tillbaka nästa vecka ;)

Svar: Du är SÅ välkommen!
Syster Odhner

5 Jessica:

Låter jättehärligt! :-) Det låter som du landat mer och börjar trivas? :-) I jämförelse med dina första inlägg. Saknar dig!

Svar: Ja absolut! Det tar ju alltid ett tag innan det börjar kännas som en vardag och man får sina rutiner. Snart ska vi dricka skumpa tillsammans! :D
Syster Odhner

Kommentera här: