Follow systerodhner.blogg.se - Naket

Naket

Jag är en rastlös själ, otålig.

Jag har så mycket jag vill göra. Så mycket drömmar och idéer, men i vilken ände ska jag börja? Att ha för mycket man vill syssla med kan tyckas vara ett lyx problem.  Det måste väl ändå vara bättre att vara full av tankar och visioner än att sitta apatisk och inte vilja något? Problemet är bara att jag vill förverkliga alla mina drömmar just NU. Livet är ju nu nu nu, imorgon kanske jag inte längre finns kvar och jag vill inte spendera en sekund med att göra någonting som av någon annan anses vara det riktiga när jag istället kan utforma mitt liv och leva det exakt så som jag vill, precis exakt NU.

Ett sådant tankesätt är inte realistiskt i praktiken, brukar jag få höra. ”En måste ju arbeta och försörja sig också”. Mina vänner, jag förstår vad ni menar, men ert tankesätt provocerar mig. Vad kan vara mer realistiskt än att leva närvarande i nuet? Min mardröm är att fastna i den klassiska "Svennenormen", en illusion som samhället byggt upp åt oss om vad som är den rätta vägen att leva sitt liv på och därigenom uppnå lycka. Du förväntas utbilda dig, hitta ett stabilt jobb med bra lön (Som du sedan spenderar på materiella ting). Skaffa en partner och köp dig en bostad, en bil och åk på en semesterresa sisådär en till två gånger per år. Sådär, vad skönt. Där har vi en trygg grund att stå på i resten av våra liv. 

Om det nu då visar sig att livet inte går att planera och den trygga grunden vi tror oss ha byggt upp bara är en illusion? Det enda som är säkert med livet är att ingenting någonsin är säkert. Människor dör, oväntade saker sker, barn blir till, karriärer förändras etc. Varför lägga så mycket tid, energi och tankeverksamhet på att kontrollera någonting som är omöjligt för oss att kontrollera? Jag är av den bestämda åsikten att vi kan utforma och leva våra liv precis som vi vill, bara vi lär oss att släppa kontrollen och börja våga drömma stort. Vad är din dröm? Följ den! Gör det nu!

Med detta sagt menar jag så klart inte att fenomenet jag kallar ”Svennenormen” är fel, OM det är det du verkligen drömmer om. I så fall, kör hårt och lycka till! Vad du gör och vad just ditt hjärta klappar för spelar ingen roll, så länge det är dina drömmar och ingen annans. Det är så lätt att bara lägga sig platt på rygg och nöja sig. Gör inte det. Sätt dig ner och spendera tid med dig själv dagligen, var närvarande. Fem minuter räcker. Sätt dig ner, andas, slut ögonen och fråga dig själv-”Vad vill jag?”.

Mitt mål är att utmana normen och försöka leva mitt liv så som jag själv vill. Detta levnadsätt blandat med min impulsiva personlighet leder mig ofta till situationer där ekonomisk trygghet inte existerar och där jag ligger vaken om nätterna ibland och frågar mig själv: " Är detta verkligen en bra idé". Svaret blir nästan alltid "Ja". Det är en bra idé för jag följer mitt hjärta. Om det är lätt? Knappast. Senaste rycket ledde mig till Skottland där jag för tillfället bor med min studerande pojkvän och här anses tonfisk och nudlar för tillfället vara lyx. Nyss utexaminerad sjuksköterska med arbetsmöjligheter upp över öronen och jag åker utomlands istället, utan pengar och osäker på vad jag egentligen skall göra här. Smart..Sedan kommer jag på det. Jag ska vara med den jag älskar. Jag ska träffa nya människor, se nya platser och bli bättre på språk. Jag ska öva mig på tillit och slipa på hur jag ska göra verklighet av mina framtidsdrömmar. Jag ska leva, resten ordnar sig alltid. 

/Johanna

 


Kommentarer:

1 Anonym:

Amen på det bro! /karrebarre

Svar: Jag vet att DU av alla människor är med mig här! Saknar dig så mycket, Räkan <3
Syster Odhner

Kommentera här: